× Allmänt / General topics

SKS på facebook?

More
8 years 10 months ago #45 by Svein A
SKS på facebook? was created by Svein A
Hei nordiske Killi venner :)
Jeg konstaterer at det er stor aktivitet på facebook relatert til Killi, det er svært mange fb sider rundt omkring i verden og aktiviteten er bra på de sidene som jeg er medlem av.

Her i Skandinavia har vi 3 sider henholdssvis i Sverige, Danmark og Norge. Det er tidvis bra aktivitet på sidene til Sverige, noe mindre i Norge og Jylland siden har jeg ikke så mye erfaring med.

Også mange utenlandske Killioter er aktive med bilder ol på våres siderog det er bra.

Mitt spørsmål er om det er av interesse å ha en felles facebookside som omhandler SKS?
Sidene er svært enkle å konstruere og jeg er ganske sikker på at aktiviteten på denne siden vil være vesentlig større enn feks. på dette forumet.

Erfaringen viser de 2 siste årene at aktivitetene på de tradisjonelle forumene er synkendepå bekostning av fb sidene.

SKS sin hjemmeside må selvfølgelig bestå da kvaliteten på en fb side slik fb sider pr i dag er "konstruert" er noe rotete og uoversiktlig, men sidene trigger til aktivitet og det burde kanskje være motivasjon nok for en slik side?

Som sagt, kun tanker fra min side
Svein
Her er linker til den norske og den svenske

Killi Norge

Killifish Sweden

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 10 months ago #46 by Mogens
Replied by Mogens on topic SKS på facebook?
Det er nok ikke så enkelt at slå disse sider sammen til en, da de ikke alle er en del af SKS aktiviteter.
Den ansvarshavende på den svenske side er bla ikke medlem af SKS....

More
8 years 10 months ago #47 by Svein A
Replied by Svein A on topic SKS på facebook?
Mogens, mulig jeg forklarte meg litt uklart, det var ikke min mening å slå dem sammen, disse sidene kan eventulet leve sitt eget lv :)

Det jeg tenkte meg var å lage en side relatert til SKS som kunne i utgangspkt være en lukket gruppe som de medlemmer som ønsket det kunne knytte seg til siden, altså en lukket gruppe.

Som sagt, kun en liten tankesmie ;)
Svein

More
8 years 10 months ago #48 by Mogens
Replied by Mogens on topic SKS på facebook?
Det var jo noget ganske andet.

Det vil være dejligt om der er flere medlemmer, der vil fortælle hvad de mener om dette, inden der bliver taget initiativer til noget.

More
8 years 10 months ago #51 by Martin Tversted
Replied by Martin Tversted on topic SKS på facebook?
Fint med en SKS side kun for SKS medlemmer.-

Martin

More
8 years 10 months ago #52 by oaken
Replied by oaken on topic SKS på facebook?
Jag tycker det är en bra idé då det är ett bra sätt att göra reklam för föreningen. Men det kräver viss ansträngning från föreningens medlemmar för att få en bra och aktiv Facebook-sida. Som jag ser det i nuläget så lever Skandinaviska Killisällskapet en ganska anonym tillvaro utan att göra särskilt mycket väsen av sig. Därför tycker jag att en Facebook-sida vore ett steg i rätt riktning. Sedan kan man så klart tycka vad man vill om Facebook, men precis som Svein säger så är det tyvärr ett faktum att mycket av den aktivitet som förut fanns på olika forum (för akvaristik) nu har flyttats till Facebook.

Jag är ganska säker på att det finns många äldre medlemmar med lång erfarenhet av killis som kan dela med sig av både erfarenheter och kanske bilder från resor osv osv. Jag tror detta är oerhört viktigt för att locka till sig en ny generation killintresserade.

/Gustav Eek
SKS 159

More
8 years 10 months ago #53 by Anita Persson
Replied by Anita Persson on topic SKS på facebook?
Hej,
Jag tycker också att det skulle vara bra om SKS fanns på Facebook. Om det skall vara öppen eller sluten grupp, tycker jag att styrelsen kan besluta om, det går ju alltid att ändra senare om man vill.
/ Anita
The following user(s) said Thank You: Ricard

More
8 years 10 months ago #55 by erikthur
Replied by erikthur on topic SKS på facebook?
Tyvärr har aktiviteten på SKS forum minskat påtagligt med varje nylansering av forumet. Jag har själv nyligen hamnat på facebook för främst akvaristikens skull och hitta fram till ett antal killisidor. Sveinn gör ett föredömligt jobb på sin sida men visst vore det trevligt med en gemensam SKS-sida.

More
8 years 9 months ago #65 by oaken
Nu har det gått två månader sedan Svein skrev det första inlägget. Har det fattats något beslut på styrelsenivå? Jag har noterat att gruppen "Killifish Sweden" (som nu drivs av två admins som ej är medlemmar i SKS) på Facebook har fått ökat aktivitet och det är flera nya personer som har visat sitt intresse för killis. Samtidigt lyser SKS med sin frånvaro.

/Gustav Eek
SKS 159
The following user(s) said Thank You: Svein A

More
8 years 7 months ago #69 by oaken
Jag har noterat att det i Killiposten länkas till en dansk grupp på Facebook som heter: Killifish: Killigruppe Jylland. Som beskrivning har gruppen denna text:

DENNE FACEBOOKGRUPPE ER ÅBEN FOR ALLE DANSKE AKVARISTER MED LYST TIL OG INTERESSE FOR KILLIFISK.

KILLIGRUPPE JYLLAND ( WWW.KILLIGRUPPE.DK) ER EN LOKAL GRUPPE AF SKANDINAVISK KILLI SELSKAB, SKS (WWW.KILLI.DK)

FACEBOOK-GROUP (KILLIFISH: KILLIGRUPPE JYLLAND) IS ONLY FOR MEMBERS FROM DENMARK

Samtidigt står det i Killiposten att denna grupp bör användas för att bjuda in nya människor i killihobbyn och möjligen få dem att gå med i SKS. Det är då bortom mitt förstånd varför man skulle länka till en grupp som enbart är till för danska medborgare. Är det här SKS eller DKS? Är det en skandinavisk förening eller är styrelsen mest intresserade av att locka till sig danska medlemmar, och ser övriga medlemmar mer som en bonus för föreningskassan? Är det värt att betala in medlemsavgift för 2014 eller kommer föreningen fortsätta med sitt bakåtsträvande sätt?

/Gustav Eek
SKS 159
The following user(s) said Thank You: Ricard

Time to create page: 0.110 seconds