Select your language

Allmänt / General topics

Killifisk i havebaljer / Utedamm

More
8 years 11 months ago - 8 years 11 months ago #360 by BJLA
10 april.15

Nu er alle baljer rammet ind i en træramme. Dels holder det på jorden under kraftigt regnvejr. Og så er det jo også lidt pænere at se på.
...
22.apr.15




Jeg har haft fri i disse fantastiske "sommerdage" B) , så der er plantet lidt helårsplanter rundt ved baljerne. Og flere flyende planteøer er lavet klar til sæsonen.
Jeg har faktisk målt 16 grader i dag i en af baljerne. Men vejrfolkene har jo lovet at det igen bliver koldt, med frost om natten, så jeg vil ikke risikerer at sætte fisk ud endnu.



I den sorte murerbalje har jeg flamingoflydeplader med hul i midten - og en bøtte med huller i, hvor forskellige planter fra moserne er plantet i. De bliver senere flytte hen i baljerne med fisk. Lige nu står de der på grund af mest mulig lystid.
...
Lige neden foran er der skam blevet plads til en bænk og et lille kaffebord... :cheer:

Har altid +15 forskellige killiarter.
Fundulopanchax arter
Aphyosemion arter
Epiplatus Dageti Monrovia
Aphanius arter
Attachments:
Last edit: 8 years 11 months ago by BJLA.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
9 years 10 hours ago #356 by BJLA
Jeg fornemmer at killifisk er bedre genetisk programmeret til at undgå fare fra oven, i forhold til guldfisk og den slags havefisk.
Killifisk,s største problem kan være at de jo er springglade. Og ikke altid lander inden på hullet. I de 4 sæsonen med utebaljer har jeg kun mistet 3 killier - alle hanner, da det jo også er dem der vandre mest i jagten på rogntunge hunner..
# Aphanius arter springer ikke ud.
# Aphyosemion har jeg aldrig haft problemer med. Så starter man med blødt vand, så holder regnvejr jo hele tiden baljen med gode vandværdier. Og lysten til at søge bedre forhold har jeg ikke oplevet.
# Fundulopanchax arterne bør have låg over. De "vandre" gerne.


Her et par trærammer med net. De beskytter både mod fugle og fisk der vandre.

Vi har selv masser af Hejre og måger - men jeg ser dem aldrig i nærheden af baljerne. Men det er jo kendt at Hejre kan tømme en større havesø for fisk. "Killifisk er bare programeret til ikke at lade sig nappe af en fugl"".

Har altid +15 forskellige killiarter.
Fundulopanchax arter
Aphyosemion arter
Epiplatus Dageti Monrovia
Aphanius arter
Attachments:

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
9 years 1 day ago #355 by MattiasW
Hej!

Jag funderar på att ordna med balja ute i sommar för mina Austrolebias nigripinnis. Vad har ni för erfarenhet av fåglar mm som äter upp fiskar i utedamm? Vi har ibland hägrar på tomten (bor vid en sjö). Behöver man täcka över utedammen?

M v H

Mattias

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
9 years 2 days ago #354 by kim m
God info Mogens! Kan være det forklarer min manglende success med Aphanius.

I år har jeg investeret i to portioner æg fra nogen Austrolebias. Så må vi se hvordan det går med dem.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 days ago #353 by Mogens
Udendørs er kalksten et must, med mindre man er god til at få skiftet vand om det regner for meget.

Hvis man heller ikke er specielt god til at huske at fodre fiskene, så er det bedre at nøjes med et par fisk, så får man flere unger.
Sidste år havde jeg en flok Aphanius vladykovi gående i 100 liter beholder, som ikke blev fodret regelmæssigt og der kom ikke en eneste unge.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
9 years 4 days ago - 9 years 4 days ago #351 by BJLA
Hej Kim
Aphanius Mento - man bør kun have et par hanner i hver balje, og gerne flere hunner. Alfahannen er MEGET territorial - Jeg har selv 10 fisk i hver balje.
Som alle fisk der ikke lever i 3-5 år er formeringen et must. Han forsøger sig konstant med enhver hunfisk.
De smider kun æg i stigende temperaturer. Ved temperaturfald og så snart at sommeren var ovre var de ingen æg i mopperne.. i øvrigt var røde acrylgarn den moppefarve de smed flest æg i.

Jeg havde en bunke kalksten i bunden af baljerne så vandet holdes lidt hårdt. Men jeg har haft yngel gående i et 54L i akvarieværelset ved 21 grader på alm hanevand. (GH19. KH.14 pH.7,6)..Og de ser fine og sunde ud. Så jeg ved ikke om kalksten er så vigtige.

Bjarme
SKS.115

Har altid +15 forskellige killiarter.
Fundulopanchax arter
Aphyosemion arter
Epiplatus Dageti Monrovia
Aphanius arter
Last edit: 9 years 4 days ago by BJLA.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.101 seconds
Powered by Kunena Forum