Select your language

Allmänt / General topics

Aphyosemion Australe

More
8 years 8 months ago #240 by BJLA
Replied by BJLA on topic Aphyosemion Australe
Aph Australe ynglen vokser godt - men er stadig små. De er flyttet til en større box så de skal bruge mere energi i jagten på føde. Da Aphyosemion arter sjældent tåler nogen fom for nitrit - og små yngelbaljer jo ikke har mulighed for rensepumper benytter jeg et trick fra saltvandshobbyen. Red Reef sand..
Red Reef sand har en evne til at nedbryde nitrit. Sandet er støet på bunden med ca 1.cm.
Der er hulsten i med javemos - javamos er jo kendt for at tilføre lidt infusorier, så der er lidt ekstra snack til ynglen.

En lille pose red reef sand koster kr.49, og der er til mange små yngelakvarier i sådan en pose. Hvis den slags ikke er til at opdrive, bør man skifte bundvand hver anden dag.

Har altid +15 forskellige killiarter.
Fundulopanchax arter
Aphyosemion arter
Epiplatus Dageti Monrovia
Aphanius arter
Attachments:

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 8 months ago - 8 years 8 months ago #233 by BJLA
MattiasW stillede spørgsmålet om Aphyosemion Australe er nemme at lykkedes med hvis man er ny i killihobbyen ?? - tjaa hvis man kan sænke pH værdier ned til ca.7,0 - nogle gør det med Osmose anlæg, jeg bruger Ugødet spagnum, da det jo samtidig er med det sænker vandværdierne, og farver vandet let tebrunt, så fiskene føler en indre ro og ikke stresser så let op..
Og smider men en kagedåse ned med spagnum som Alfahannen kan "besætte" - det giver nemlig hunnerne fred. Det er vigtigt - for har hannen ikke en base, jager han hunnerne til døde. Og giver man hunnerne gode muligheder for at gemme sig i mopper og andet, så er det en meget nem killiart.
Og fodre man ellers med højprotein foder (sorte myggelarver) en uges tid hver måned, så kommer der med garanti killiæg. For hunnerne svømmer selv op til Hanfisken og hans domæne for at formere arten.
Man kunne evt. flytte avlsfiskene til den anden side af glaspladen, så vil æggene selv klække, men det er jo sindssygt meget vand at skulle fodre af. Det bedste er at flytte kagedåsen med spagnum til en anden rolig balje. Jeg gjorde det sidste - op til julen 2014 er der klækket 11 Aph. Australe Fry...!! De er nu indfanget med en pipette og flyttet til en blomstervase med lidt vand fra forælderakvariet og lidt Pistria planter..

Aph. Australe yngel er små - og derfor anbefaler jeg at man i de første dage benytter Infusorier. Det er let at lave..
Infusorier cultur!
# ½ liters glas med låg med huller så gasser kan komme ud.
# Fyld glasset med akvarievand.
# Tag et u-sprøjtet spidskålblad - bræk det i mindre stykker, og smid i glasset.
Sæt glasset i et vindue. så det får en masse lys.
# 48.timer efter tages alt kållen op af Infusorier suppen - Den er nu let grøn.
# 2" dage efter fjernes hinde på toppen af suppen.
# Efter yderligere 2 dage fjernes hinden på toppen. Nu kan der høstes. Suppen er nu helt levende med millioner af små Infusorier!!!.
## Det tager 6" dage at få en god Cultur, så husk at starte seks dage før æggene forventes at klække..
Selv efter 14 dage er Culturen stadig meget levende. Men derfra begynder du med Artemia Nauplii BBS..

Der er et trick som er godt at kende. BBS står for Baby Brine Shrimp - og det er IKKE Artemia fra flasken. Men du tager en pipette som du suger helt op med artemiaCultur, det hælder du gennem en Meget fin artemia Si - og det er kun de mindste Artemia der kan passerer gennem den fine Si - og det er dem der

Der kan komme gennem de fine små huller i nettet betegnes som BBS (Baby Brine Shrimp)..!
Jeg har desværre kun en Samsung Tablet til at tage billeder med. Men det lykkedes da at indfange et par stykker, de fødes faktisk let orange. Beklager det dårlige billede...

Fundulopanchax arter
Aphyosemion arter
Aphanius arter
Attachments:
Last edit: 8 years 8 months ago by BJLA.
The following user(s) said Thank You: KarstenB

More
8 years 8 months ago - 8 years 8 months ago #232 by BJLA
Her lidt om de Divider som der bliver spurgt til

Det er 4 plastskinner med sugekopper. Man sætter top og bund på forrude - og på bagruden, mellem glasset kan blive låst fast i skinnerne.

I Danmark købes de via internettet for kr.69,.. plus fragt (pakke med 4 Divider) - her følger lidt for og imod disse plastdimser..
# Glasset skal skæres Meget præcist ellers kan yngel let svømme frem og tilbage.
# Voksne fisk hopper let over i toppen - ofte er det hunner som stikker af fra Alfahanner..
# Jeg har på dette setup tapet glasset med sort gaffatape, da nogle hanner konstant køre op og ned af ruden for at kommer ind til hunnerne, så snuden bliver slidt helt ned. Hvis man holder En killiart på den ene side og en anden art på den anden side, så behøver man ikke den sorte tape..
..
Selv om vandet kan passerer gennem, så kræves det alligevel at der skal et lille rensefilter på hver side. Jeg bruger det lille filter fra Superfish ' Biobox. Det køre på luft, med 3 forskellige filtertyper. I DK koster det kr. 70,.. men både Divider og Biobox kan købes via Ebay..

Bjarne

Fundulopanchax arter
Aphyosemion arter
Aphanius arter
Attachments:
Last edit: 8 years 8 months ago by BJLA.

More
8 years 9 months ago #231 by BJLA
Jep det er et 54L liters som er delt i to med en Divider - (billed følger) det er fire plastdimser med sugekopper som sættes fast på for og bagrude. Derefter skyder man en tilskåret rude ned i plastrillerne. På den måde kan man opdele de to halvdele i baljen som man ønsker. Jeg fik desværre ikke skåret mit glas helt 100% korrekt, så jeg snyder lidt med nogle afstandsstykker (rørepinde til kaffe fra Mac Don..).
Man kunne have lidt større yngel i den ene side og de voksne i den anden side. Men jeg havde samme setup i en FP Marmoratus balje - men hunnerne sprang over for at få fred for den evigt jagtende hanfisk.
Og de åd ynglen. Men jeg har ikke haft problemer med Aph Australe.

Vedr Aph Australe Yngel - så er de meget små, jeg har i disse dage 10-12 æg der er klækket, Men da jeg følger samme foderplan som med Epiplatys Dageti, så går det nok.

Bjarne

Fundulopanchax arter
Aphyosemion arter
Aphanius arter

More
8 years 9 months ago #230 by MattiasW
Replied by MattiasW on topic Aphyosemion Australe
Hej Bjarne!

Intressant att höra (och se!) hur du gör för att odla A. australe. Den står ofta omnämnd som en enkel art att hålla och odla men det är inte min erfarenhet. Möglande ägg och små yngel gör att jag inte skulle rekommendera den som "nybörjarkilli" utan "gå-vidare-med-killi". Roligt att du lyckas med dina, Bjarne!

Har du delat akvariet med glasskiva? Det ser ut så på billderna. Kan vattnet passera emellan? Kan yngel passera emellan?

M V H

Mattias

More
8 years 9 months ago #228 by BJLA

Jeg har røde og i baggrunden mørkegrønne mopper. De hænger fra topvandet og ned til kagedåsen med spagnum (peat). Man læser jo ellers at de med glæde leger i mopper - det gør mine ikke...!!.
Det kan skyldes at acrylgarn mopperne ikke er attraktive når de hænger, men ville være langt mere tillokkende hvis de ligger i en "kagedåse" så de er lette at tage ud.
I ovenstående billed ser du kagedåsen med spagnum og mopper oppe over. Mine fisk var gået i "seng" - normalt står hannen hele dagen i midten af beholderen og venter på at En af hunnerne kigger forbi med lidt æg som han kan befrugte..

Bjarne
SKS 115

Fundulopanchax arter
Aphyosemion arter
Aphanius arter
Attachments:

Time to create page: 0.172 seconds