Select your language

Allmänt / General topics

Killifisk i havebaljer / Utedamm

More
9 years 3 weeks ago - 9 years 3 weeks ago #319 by BJLA
I år er det mit 5 år med killifisk i små havebaljer / Utedamm. Det startede med at jeg placerede 5X80 liters plastbaljer rundt i haven. Målet var at finde de bedst egnede områder - at finde de steder hvor temperaturen var stabil over længere tid. Det nemmeste var jo at smide dem på terrassen som hos os er vestvendt. Men der ville de koge af i de uger hvor temperaturen rammer +30 grader.



En 80 liters balje sat østvendt i skygge af huset - under et plasthalvtag, vandt "placeringskampen". Dels holdt den konstant 21 grader, Og ved hvert regnvejr var der en naturlig vandudskiftning samt pH værdien forblev nede omkring 6,5.pH. De optimale betingelser gjorde at der ikke var behov for iltpumper eller andet for at en trio af Aphyosemion Striatum stortrivedes i den balje. Jeg smed nogle sivplanter fra en lokal mose i for at der var lidt planter i baljen.

Til mine Skandinaviske killivenner som går med samme tanker. Så er det mit råd at finde det helt rigtige område hvor temperaturen er mest optimal - set i forhold til de killifisk i holder. Europæiske killiarter som Aphanius samt de Argentinske killiarter som bla.a. Austrolebias er jo særligt egnede til den slags ude baljer, da de jo tåler meget koldt vand. Disse arter går fint ude i små baljer fra april til oktober.
Aphyosemion arter har været noget mere tolerante end Fundulopanchax arter. Disse killiarter kan holdes ude fra 15 grader til 25 grader - ca 2 måneder hver sommer. Men de ELSKER turen i havebaljerne.

Har altid +15 forskellige killiarter.
Fundulopanchax arter
Aphyosemion arter
Epiplatus Dageti Monrovia
Aphanius arter
Attachments:
Last edit: 9 years 3 weeks ago by BJLA.
The following user(s) said Thank You: RR

Please Log in or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.108 seconds
Powered by Kunena Forum